Pre starostov

Povinnosti obcí pri povodniach

Obce zabezpečujú samosprávnu pôsobnosť a sú vybavené originálnymi kompetenciami. V niektorých oblastiach zabezpečujú obce výkon štátnej správy, pretože je to výhodnejšie, teda tieto kompetencie vykonávajú v mene štátu.

V prípade povodní sú obce jednou z prvých častí systému protipovodňovej ochrany. Je veľmi dôležité, aby si túto skutočnosť uvedomili aj pracovníci obecných úradov a aj z vlastnej iniciatívy si zlepšovali svoje poznatky v tejto oblasti. V rámci zákonov, ktoré sa dotýkajú problematiky povodní je uvedený celý rad úloh, činností a právomocí, ktoré obciam ukladajú povinnosť ich vykonávať.

Vznik povodne sa dá málokedy predpokladať, obzvlášť pri povodniach z prívalových dažďov, ktoré sa v danej oblasti vyskytujú pomerne často. Preto je veľmi dôležitá rýchla a adekvátna reakcia starostov obcí na vzniknutú situáciu.


Ochrana pred povodňami

Zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov ukladá obciam na úseku protipovodňovej ochrany, nasledujúce povinnosti:

  • poskytnutie správcovi vodného toku alebo poverenej osobe potrebné informácie z územnoplánovacej dokumentácie a ďalšie informácie, ktoré sa využijú pri hodnotení povodňového rizika,
  • obec zabezpečí vyznačenie všetkých záplavových čiar vyobrazených na mapách povodňového ohrozenia do svojho územného plánu,
  • v nadväznosti na územný plán povoľuje stavby a určuje regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia obce,
  • obec je povinná mať vypracovaný povodňový plán a v prípade potreby ho aktualizovať,
  • počas povodňovej situácie obce vyhlasujú a odvolávajú II. a III. SPA pre územie obce, na základe vlastného podnetu alebo na základe podnetu od správcu vodného toku a bezodkladne o tom informujú OÚ alebo KS IZS alebo HaZZ,
  • obce upozorňujú na nebezpečenstvo povodne obce v smere prúdu vodného toku,
  • počas III. SPA a MS je obec povinná, až do ich odvolania predkladať priebežné správy o povodňovej situácií OÚ v Prešove.

Ďalej obce vykonávajú tieto činnosti:

  • analyzujú a vyhodnocujú vykonávanie povodňových záchranných prác a vyčíslujú výdavky vynaložené na túto činnosť a toto vyhodnotenie predkladajú v súhrnnej správe o priebehu povodne, jej následkoch a vykonaných opatreniach do 10 pracovných dní od odvolania II. SPA okresnému úradu v Prešove,
  • obce zabezpečujú a vykonávajú hlásnu povodňovú službu a zriaďujú hliadkovú službu pri vyhlásení III. SPA alebo mimoriadnu situáciu (MS),
  • pri ničivom pôsobení povodne, môžu obce vyhlásiť MS, prostredníctvom starostu obce na základe návrhu orgánu ochrany pred povodňami,
  • zabezpečujú povodňové zabezpečovacie práce na základe povodňového plánu a na príkaz orgánu ochrany pred povodňami pri II. a III. SPA,
  • riadia záchranné práce podľa osobitného predpisu,
  • spolupracujú s OÚ v Prešove, s OR a KR HaZZ v Prešove a so správcami vodných tokov v katastrálnom území obce,
  • vyžadujú od FO pomoc a ukladajú povinnosť FO a PO vecného plnenia na zvládnutie úloh počas povodňovej situácie,
  • v rámci svojich možností zabezpečujú materiálno - technické vybavenie DHZ vo svojej obci potrebnými technickými prostriedkami, výstrojom a výzbrojou (ak majú zriadený DHZ).


Úplné znenie zákona nájdete TU.


Civilná ochrana

V EÚ je venovaná veľká pozornosť oblasti civilnej ochrany. Je to najmä v dôsledku vzrastajúcej konfrontácie spoločenstva ľudí so situáciami, v ktorých sú vážne ohrozovaný a treba ich riešiť v strese a pod časovým tlakom. Výnimkou nie sú ani slovenské obce, ktorým určuje pôsobnosť priamo zákon o civilnej ochrane.

Zákon č. 444/2006 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, ukladá obciam nasledujúce povinnosti:

  • vypracovanie plánov ochrany obyvateľstva, naštudovanie si havarijných plánov podnikov vo svojom územnom obvode,
  • informovanie obyvateľstva o postupe pri MS a jej priebehu,
  • zabezpečuje uskladnenie a výdaj materiálu CO jednotkám CO a prostriedkov osobnej ochrany obyvateľstvu obce,
  • podľa nutnosti určuje použiteľné ochranné stavby na ukrývanie obyvateľstva a upravuje ich,
  • plánuje, vyhlasuje a zabezpečuje evakuáciu, núdzové ubytovanie a núdzové zásobovanie postihnutým obyvateľom,
  • vytvára jednotky CO z pomedzi obyvateľov a zabezpečuje ich odbornú prípravu,
  • vedie potrebnú dokumentáciu a evidenciu evakuovaných osôb.

Obec má pri vytváraní jednotiek CO nasledujúce povinnosti:

  • musí určovať a odvolávať osoby pôsobiace v jednotke CO,
  • zabezpečuje osoby pôsobiace v jednotkách CO osobnými ochrannými pracovnými prostriedkami a oboznamuje ich s používaním týchto prostriedkov,
  • zariaďuje personálne, materiálne a priestorové podmienky na plnenie stanovených úloh,
  • zabezpečuje vybavenie členov CO potrebným materiálom,
  • vedie potrebnú dokumentáciu, ako napr. zoznam členov jednotiek CO alebo kartu CO.

Obce musia taktiež zabezpečiť núdzové zásobovanie pitnou vodou do najviac postihnutých oblastí dovozom v účelových prostriedkoch (cisterny, bandasky) a poskytovaním balených vôd (stolové, minerálne, balené pitné vody).


Úplné znenie zákona nájdete TU.


Rady a odporúčania

Co je psáno, to je dáno.

Tento český výrok už dávno neplatí a to, že je niečo uvedené v zákone ešte neznamená, že sa v skutočnosti aj dodržiava. Či už zo subjektívnych alebo objektívnych dôvodov, je pre nás nepodstatné, pretože výsledok je v konečnom dôsledku rovnaký: riziko komplikácií, dezinformácií a navýšenia času pri záchranných a zabezpečovacích povodňových prácach.

Milí starostovia, nasledujúce rady neberte ako výčitku ale ako možnosť zlepšiť stav ochrany Vašich obyvateľov pred povodňami:

  • častejšie školenia starostov, pracovníkov OcÚ a členov povodňových komisií obcí na úseku vedenia povodňovej dokumentácie,
  • vypracovanie chýbajúcich povodňových plánov obcí a 2 ročná aktualizácia,
  • organizovanie vecnej diskusie (prezentácie, informačné letáky a pod.) so svojimi občanmi v otázkach osobnej pomoci a vecného plnenia pri povodňových zabezpečovacích prácach (možnosť využitia aj DHZ),
  • pravidelné vykonávanie povodňových prehliadok územného obvodu obce, s dôrazom na priepustnosť kanálov a korýt vodných tokov, stav infraštruktúry križujúcej vodný tok a čierne skládky odpadu (možnosť využitia aj DHZ),
  • prehodnotenie stavu DHZ v obci, ich financovanie a materiálno-technické vybavenie na úseku ochrany pred povodňami (na území SR stále rastie potreba využitia DHZ pri mimoriadnych udalostiach).


Pri radách a odporúčaniach sme vychádzali z Bakalárskej práce - Povodeň v okrese Prešov jedného z členov nášho tímu, ktorý sa venoval danej problematike. 


Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky