Právne normy

Slovenská republika má veľmi dobre rozvinutú riečnu sieť. Okrem veľkého množstva vodných tokov sa na jej území nachádza aj viacero jazier, vodných nádrží, plies a pod. Preto je pochopiteľné, že výskyt povodní je už každoročným štandardom a je potrebné sa voči nim účinne chrániť. Na úseku ochrany pred povodňami a ich riešenia, existuje veľké množstvo právnych predpisov a dokumentov. Za základný právny predpis by sme mali považovať zákon č. 7/2010 o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov.

Vykonávanie prevencie na úseku ochrany pred povodňami a samotné záchranné a zabezpečovacie práce pri vzniku povodne, si vyžadujú určitú úroveň legislatívneho zabezpečenia. Do oblasti protipovodňovej ochrany zasahuje viacero právnych predpisov, ktoré vhodne určujú pôsobnosť štátnej správy, samosprávy, eventuálne záchranných zložiek alebo FO a PO. Tieto predpisy určujú postupy a činnosti pri vykonávaní, riadení a koordinácií povodňových prác a preventívnych opatrení.

Jednotlivé činnosti a úlohy kompetentných orgánov musia byť vzájomne funkčne prepojené, aby sa dosiahol, čo najvyšší efekt pri riešení situácií spojených so vznikom povodne a minimalizovali sa škody.


Zákon o ochrane pred povodňami (č. 7/2010 Z.z.)

Zákon ustanovuje:

  • opatrenia na ochranu pred povodňami a s tým spojené povinnosti,
  • organizáciu, riadenie a plánovanie povodňovej ochrany,
  • práva a povinnosti orgánov štátnej správy, miestnej štátnej správy a samosprávy a práva a povinnosti PO a FO pri ochrane pred povodňami,
  • zodpovednosť za porušenie povinností daných týmto zákonom.

Činnosti, ktoré sú zamerané na zníženie rizika, predchádzanie a zmiernenie následkov povodne, podľa uvedeného zákona vykonávajú:

  • orgány ochrany pred povodňami (ministerstvo, odbor starostlivosti o ŽP okresného úradu v sídle kraja a okresného úradu),
  • ostatné orgány štátnej správy a orgány územnej samosprávy a povodňové komisie,
  • správcovia vodných tokov, užívatelia a vlastníci stavieb, objektov, zariadení alebo pozemkov, ktoré sú súčasťou vodného toku,
  • iné osoby.

V prípade vzniku povodne je každý povinný:

  • umožniť plynulý a neškodný odtok vody zo zasiahnutého územia alebo objektu, ktorý má v správe, vlastníctve alebo užívaní,
  • v prípad zistenia nebezpečenstva alebo vzniku povodne, to ihneď ohlásiť na tiesňovú linku IZS (112), pričom KS IZS túto informáciu oznámi orgánu ochrany pred povodňami, obci a správcom dotknutých vodných tokov.

Zákon ukladá povinnosť správcom vodohospodársky významných vodných tokov, vypracovať nasledujúce dokumenty:

Mapa povodňového ohrozenia

  • vypracúva sa pre každé územie, kde existuje možnosť vzniku povodne,
  • zobrazuje možné zaplavenie povodňou.

Mapa povodňového rizika

  • obsahuje údaje o možných negatívnych dôsledkoch záplav spôsobených povodňami, ktoré sú vyznačené na mapách povodňového ohrozenia,
  • obsahuje záplavovú čiaru, počet potencionálne ohrozených ľudí, územie s možnosťou priemyselnej havárie a znečistenia a iné ohrozené územia.

Plán manažmentu povodňového rizika

  • cieľom plánu manažmentu je zameranie sa na zníženie pravdepodobnosti záplav územia pri povodniach a minimalizácia negatívnych následkov.

Zákon ďalej ukladá povinnosť vypracovať jeden z najpodstatnejších dokumentov na úseku ochrany pred povodňami, obzvlášť pre obce, a to povodňový plán. Pozostáva z povodňového plánu zabezpečovacích prác a povodňového plánu záchranných prác.

Zákon o ochrane pred povodňami rozoberá aj jednotlivé stupne povodňovej aktivity a stanovuje povinnosti a opatrenia orgánom na úseku povodňovej ochrany v prípade ich vyhlásenia.

Tu je však dôležité spomenúť, že podľa § 12 rozoberaného zákona sa môže v prípade III. stupňa povodňovej aktivity a pri bezprostrednom ohrození životov ľudí, ich zdravia, majetku atď., vyhlásiť mimoriadna situácia na návrh orgánu ochrany pred povodňami. Vyhlasovanie a odvolávanie MÚ podlieha osobitnému predpisu. (viac TU)

Ochrana pred povodňami je súhrn veľkého množstva nariadení, opatrení, povinností a postupov, ktoré vykonávajú, riadia alebo zabezpečujú orgány štátnej správy, miestnej štátnej správy, územnej alebo záujmovej samosprávy, poprípade iné verejno-právne subjekty, PO alebo FO. Ide o zložitú schému vzájomne previazaných väzieb, ktoré sú v prípade vzniku povodní ale aj ich prevencie uvedené do činnosti.

Medzi orgány, ktoré riadia a zabezpečujú ochranu pred povodňami zaraďujeme:

Ministerstvo vnútra SR 

  • zabezpečuje riadenie a koordináciu pri vykonávaní opatrení určených na ochranu pred povodňami a zabezpečuje plnenie úloh vyplývajúcich z členstva SR v EÚ.

Okresný úrad v sídle kraja

  • zabezpečuje riadenie a koordináciu opatrení na ochranu pred povodňami na svojom území, teda na území dotknutého kraja.

Okresný úrad

  • zabezpečuje riadenie a koordináciu opatrení na ochranu pred povodňami vo svojom územnom obvode a schvaľuje povodňové plány obcí a ďalších FO a PO.

Povodňová komisia

  • ma za úlohu kontrolovať a koordinovať prípravu a plnenie úloh na úseku ochrany pred povodňami.

Medzi orgány na úseku ochrany pred povodňami ešte zaraďujeme:

Okrem uvedených znení niektorých paragrafov sa zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov zaoberá aj ďalšími oblasťami ochrany pred povodňami. Úplné znenie zákona nájdete TU.

Zdroj: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2010-7



Zákon o civilnej ochrane obyvateľstva (č. 444/2006 Z.z.)

Varovanie ohrozeného obyvateľstva sa vykonáva nasledujúcim signálmi:

  • "VŠEOBECNÉ OHROZENIE" - dvojminútový kolísavý tón sirén, ktorý sa spúšťa pri ohrození alebo pri vzniku MU,
  • "OHROZENIE VODOU" - stály šesťminútový tón sirén pri ohrození obyvateľov záplavami,
  • "KONIEC OHROZENIA" - stály dvojminútový tón sirén, ktorý sa neopakuje a následne po odznení sa dopĺňa hovorenou informáciou.

Vyhlasovanie a odvolávanie mimoriadnej situácie/udalosti sa vykonáva prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov. Po jej vyhlásení sa vykonávajú nasledujúce úlohy a opatrenia:

  • záchranné práce, prostredníctvom síl a prostriedkov z celého zasiahnutého územia,
  • evakuačné práce,
  • zabezpečenie núdzového zásobovania a ubytovania,
  • využitie základných a ostatných zložiek IZS.

Za plnenie a dodržiavanie vyššie uvedených úloh je zodpovedná vláda, ministerstvá, ústredné orgány štátnej správy, okresné úrady, samosprávne kraje, obce, PO a FO. O stave plnenia úloh CO informujú MV SR, ktoré riadi CO.

Každá FO má právo na včasné varovanie pred nebezpečenstvom, evakuáciu a aj ukrytie. Okrem toho má právo na informácie o spôsobe ochrany a na bezprostrednú a čo najrýchlejšiu pomoc pri ohrození života, zdravia a majetku.

Úplné znenie zákona nájdete TU.

Zdroj: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2006-444


Zákon o integrovanom záchrannom systéme (č. 129/2002 Z.z.)

Zákon rozdeľuje zložky IZS, na:

  • základné záchr. zložky (HaZZ, ZZS, KCHL CO, atď.),
  • ostatné záchr. zložky (DHZ,VZZS, OS SR, jednotky CO, SČK, atď.),
  • útvary Policajného zboru.

Medzi úlohy základných záchranných zložiek, patrí:

  • poskytnutie bezodkladnej pomoci v tiesni,
  • vykonávanie organizačných, technických a iných opatrení určených na poskytovanie pomoci v tiesni a na tento účel sú vybavený technickými prostriedkami,
  • účasť na odborných prípravách.

Medzi úlohy ostatných záchranných zložiek, patrí:

  • poskytnutie odbornej, zdravotnej, technickej a ďalšej pomoci,
  • oznamovanie údajov o silách a prostriedkoch koordinačnému stredisku,
  • vykonávanie opatrení súvisiacich so začlenením do informačného a komunikačného systému IZS, vrátane zabezpečenia spojovacích prostriedkov a účasť na odborných prípravách.

Medzi úlohy útvarov Policajného zboru SR, patrí:

  • poskytnutie neodkladnej pomoci ľuďom v tiesni v rozsahu úloh PZ SR,
  • organizačné, technické a ďalšie opatrenia súvisiace s pôsobnosťou v IZS.

Úplné znenie zákona nájdete TU.

Zdroj: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-129


Ostatné zákony, vyhlášky, pokyny a metodické listy

Okrem vyššie uvedených zákonov do problematiky ochrany pred povodňami zasahujú vo väčšej, aj menšej miere iné zákony, predpisy a vyhlášky.

Zákon č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov stanovuje úlohy a činnosti PZ SR. (napr. pri riadení premávky, zabezpečení verejného poriadku na postihnutom území a pod.).

Zákon č. 321/2002 Z. z. o Ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov stanovuje použitie OS SR aj pri riešení mimoriadnych udalostí. (odstraňovanie následkov MU, záchrana ľudských životov, letecká zdravotnícka pomoc, evakuácia a pod.)

Zákon č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov stanovuje pôsobnosť a úlohy orgánov krízového riadenia počas krízových situácií mimo vojny a vojnového stavu.

Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov stanovuje postavenie, úlohy, organizáciu, činnosti a riadenie HaZZ.

Zákon č. 37/2014 Z. z. o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov stanovuje postavenie DPO SR, jej ciele, úlohy a finančné zabezpečenie.

Vyhláška MV SR č. 611/2006 Z. z. o hasičských jednotkách v znení neskorších predpisov stanovuje zriadenie, úlohy a činnosti hasičských jednotiek a odborných služieb.

Vyhláška MV SR č. 523/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie záchranných prác a organizovania jednotiek civilnej ochrany v znení neskorších predpisov, ktorou sa zabezpečujú záchranné práce a organizácia jednotiek CO.

Pokyn prezidenta Hasičského a záchranného zboru č. 4/2009 o výkone povodňovej záchrannej služby v HaZZ (poriadok povodňovej záchrannej služby) stanovuje podmienky vykonávania záchranných prác na vode, odbornú prípravu, organizačné a materiálno-technické zabezpečenie HaZZ počas povodní a iných mimoriadnych udalostí na vodnej ploche.

Metodický list č. 111 MV SR - Prezídium HaZZ, ktorý rozoberá činnosť hasičskej záchrannej služby v oblasti záchrany z vodnej hladiny.

Metodický list č. 112 MV SR - Prezídium HaZZ, ktorý rozoberá činnosť hasičskej záchrannej služby v oblasti záchrany pod vodnou hladinou.

Metodický list č. 113 MV SR - Prezídium HaZZ, ktorý rozoberá činnosť hasičskej záchrannej služby v oblasti záchrany zvierat z ohrozených oblastí po vodnej hladine.

Vyhláška MŽP SR č. 252/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predkladaní priebežných správ o povodňovej situácii a súhrnných správ o priebehu povodní, ich následkoch a vykonaných opatreniach.

Vyhláška MŽP SR č. 261/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsahu povodňových plánov a postup ich schvaľovania.

Zdroj. www.zakonypreludi.sk


Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky